www.majalahsains.com

Wednesday, May 28, 2008

NanoPhysics08

Semalam (27hb) dan hari ini (28hb) saya dan rakan-rakan lain menghadiri Workshop on Nanophysics 2008 di Universiti Malaya.


Bengkel tersebut pertama kali dianjurkan oleh Makmal Fizik Teori UM. Berkereta dari Bangi ke UM bukanlah pilihan yang tepat. Jadi kami memilih scooter untuk ke sana. Jimat masa dan duit minyak serta kurang sumpah seranah akibat traffic jam.

Hari pertama sudah nampak tanda-tanda pihak penganjur perlu lebih serius menganjurkan program ilmiah sebegini. Kelihatan hanya 2 papan tanda penunjuk arah ke tempat bengkel berlangsung yang terletak di ceruk bangunan. Mungkin penganjur membuat andaian bahawa semua yang hadir adalah warganegara Malaysia yang sudah mahir selok belok jalan di Fakulti Sains Universiti Malaya.


Bengkel ini menumpukan aspek teori fizik dalam struktur nano. Tidak hairanlah sekiranya sepanjang bengkel berlangsung, slide presentation dipenuhi dengan persamaan-persamaan fizik dan matematik yang menyukarkan kumpulan applied science seperti saya untuk memahaminya ..hehe!

Hari pertama

  • Conservation of Momentum and Energy Algorithms in Nonsynthetic Molecular Dynamics Simulation by Christopher G.Jesudason

"A great topics but not so great lectures by Prof Keshav"..

Hari kedua
  • Energy Bands by Mrs Noriza Ahmad Zabidi
  • Nanoglass particles by Mr Ahmad Nazrul Rosli

"The bestest lecture by AP Dr Sithi Muniandy"

Inilah kuda kami ke UM..Thanks yadoq!!

No comments: